Subaru Impreza: šaty Popelky, duch závodníka

Při řízení máte jistotu, že auto stále řídíte. Odosobnění vlastní většině moderní autoprodukce se nekoná. Tady jste vtaženi do hry, i když nemáte 300 koní kultovní vrcholové verze STI. Pohon všech kol pomáhá neustále, auto jede jak po kolejích a za chvíli vám přijde normální projet ostrou zatáčku devadesátkou. Jenže ostatní ji jezdí o dvacet míň. Přímě, razantně a bleskurychle reaguje na každé sešlápnutí plynového pedálu, jako by ani nepatřila do dnešního autosvěta, přidušeného emisními normami, které nutí auta po sešlápnutí plynu nejdřív přemýšlet, jestli to neuškodí sedmikráskám, a pak teprve zrychlovat.

Impreza zatáčí, jak má, brzdí ještě líp a silnice se drží rozhodně déle, než na kolik si troufnete vy. Zároveň je ale hezky pohodlná, nemá snahu z vás vytřást duši. Naklání se možná víc, než byste čekali, pokud to ale řidiče nepostraší, dokáže zatáčkou profrčet jako ve správné impreze, tedy "dveřmi napřed", nebo alespoň velmi razantně, když si na jízdu smykem netroufá. Skvěle se dokáže držet i rozbité asfaltky, jak jí velí rallyeová duše.

Šestistupňová převodovka v dieselové variantě i pětistupňová v benziňáku je přesná, řazení je ale dost kostrbaté a dráhy, po kterých se řadí, jsou vcelku dlouhé. Odstupňování je ale v obou případech příkladné. Jen je prostě třeba se při řazení nebát za řadičku pořádně vzít.

Nafťák poznáte třeba podle "nádechu" na kapotě - mají je všechny imprezy s přeplňovaným motorem, aby se jim líp dýchalo.

Turbodiesel se neúčastní dostihů o co nejvyšší výkon vydolovaný z dvou litrů objemu. Koní má 150 (110 kW) a bohatě to stačí. Hlavně zaujme pružností a kultivovaností. Díky netradiční konstrukci protiběžných pístů (boxer), na které si Subaru zakládá, má maximálně klidný chod.

Plochá konstrukce motoru má ještě jednu výhodu: je možné ho umístit nízko a udržet tak těžiště níž, než je obvyklé. To je jedna z věcí, které přispívají ke skvělým jízdním vlastnostem.

Impreza v dieselovém provedení dostala startování knoflíkem nalevo od volantu. Občas zaslechnete jeho hrubší chod za studena, i tak ale spíš připomíná benzinový motor než diesel. Dvoulitrový diesel pojem vibrace snad ani nezná. Nejen že zní jako benziňák, on se tak trochu chová. Je třeba ho trochu víc vytáčet, než jste u nafťáků zvyklí, nízké otáčky nemá totiž rád.

Řidiči se bude líbit velké pásmo využitelných otáček: bez turboefektu se motor sebere kolem 1 600 otáček a táhne až někam ke čtyřtisícové hranici, což většina ostatních pijáků nafty nezná.

Při asketické jízdě se dá dostat k pěti- až šestilitrové spotřebě. Když budete jezdit, jak se na subaru sluší, vypije asi o litr až litr a půl na sto kilometrů víc.

Stojí za pozornost, že dieselová impreza má nejlepší čas ve sprintu z nuly na stovku po závodních verzích, může za to velký točivý moment 350 newtonmetrů.

Pohon na plyn dodává Subaru těm, kteří chtějí ušetřit, ale neradi naftu. Plynová volba znamená jezdit s polovičními náklady na palivo. Ale také občas hledat plynovou benzinku a mít trable s rezervním kolem. Nádrž na LPG se nastěhovala tam, kde je normálně rezerva. Ta tedy musí o patro výš, do koženkového obalu do kufru. Z už tak malého kufru tedy zbude ještě míň. Naštěstí můžete v impreze vozit soupravu na lepení. Pro případ defektu dostanete do "plyňáku" systém monitorování tlaku v pneumatikách.

Musíte také počítat s vyššími servisními náklady, plynový systém vyžaduje totiž pravidelné revize. Nepříjemné je, že vás s autem na plyn nebudou chtít pouštět do podzemních parkovišť.

Mezi palivy přepínáte na středovém tunelu před řadičkou. Na pětapadesátilitrovou nádrž na plyn ujedete asi 350-400 kilometrů. Hodně zajímavé hodnoty se ale dopočítáte i při jízdě na samotný benzin. Po jízdě po německé dálnici přibližně konstantní stočtyřicítkou nám palubní počítač ukázal spotřebu 8,6 litru, když jsme ale dopočítali spotřebu podle toho, co se vešlo do nádrže, vyšla nám hodnota ještě o půl litru nižší.

Atmosférický čtyřválec je třeba vytáčet, má hezký sportovní zvuk a říz a je mu jedno, na které palivo jede.

Obsluha plynového pohonu je komfortní: nulová. Prostě najdete benzinku, necháte si natankovat a jezdíte, až plyn dojde, přepne si motor automaticky na dodávku benzinu a jedete dál. Startuje se vždycky na benzin, po chvíli se automaticky přepne na plyn, pokud je v nádrži LPG a máte na ovladači zvolen "plynový režim".

Subaru Impreza je v "nižší střední" tak trochu exotem. Mechanika je neopakovatelná, vzhled tuctový. Nadšenému řidiči se cena 624 800 Kč za nejlevnější dieselovou verzi bude zdát přijatelná, kdo raději počítá reproduktory v kabině a pravidelnost švu na kožené sedačce, půjde o autosalon vedle.

Benzinový dvoulitr v základní výbavě stojí 598 800 korun, vyšší výbava Comfort je o čtyřicet tisíc dražší. Za přestavbu na LPG se připlácí necelých 30 tisíc.
 

Spřátelené weby

ÚAMK-SubaruFanClub.cz o.s. je občanským sdružením majitelů a příznivců vozů značky Subaru ke vzájemné spolupráci, technickému poradenství a dalším činnostem zmíněným ve stanovách sdružení.

IČ: 75136678

Transparentní účet klubu 2800331712/2010