Tankování pohoných hmot v Norsku často bývá pouze na kreditní kartu. Výhoda je, že pumpa je otevřena zpravidla nonstop 24 hodin. Obsluha bývá někdy problematická, neboť instrukce jsou jen v Norštině.
- Tankování na automatu s magnetickým proužkem. Projedu kartou a zadám PIN, vyberu číslo stojanu z kteréhobudu tankovat a potvrdímklávesou "klar" (náš Enter). Pak vytáhnu pistoli ze stojanu a u některých pump začnou blikat a přepínat se světýlka s druhem benzínu BA95 /BA98. Musíte stisknout typ benzínu např. BA 95, naskočí vám cena a vynuluje se počítadlo. Natankujete a znovu štěrbinu projedeš kartou, transakce se ukončí a vytiskne se lístek (pokud jste zadali, nebo pokud to pumpa umí.
- U pumpy, která kartu polyká musíte být opatrnější na manipulaci. Vložíte kartu, zadáte PIN a potvrdíte "Klar", stisknete číslo stojanu, potvrdíte Klar, karta hned vyjede !!! odebrat kartu, natankujete, zavěsíte a někdy vyjede lístek. Cenu a litry si zapište co nejdříve - stojan se za chvíli vynuluje. Problém je když se někde zamotáte, pak je třeba počkat a po určité době se operace zruší a tedy karta vyjede sama.
- Tankování u LPG je ještě složitější a musíte přesně dodržet postup operací. Neprozřetelně jsem se nejdřív připojil k pumpě a pak mi dlouho trvalo, než jsem se z instrukcí vymotal. Postup je karta, PIN, Klar, číslo stojanu, Klar, Připojit hadici, natankovat, zavěsit, vzít kartu.
TANKOVÁNÍ LPG NA TRASE
POLSKO
Česká redukce (závit M10 a redukce - tankování schováno u hrdla benzínu). Cena: 1 litr LPG cca 2 Zloté (1 Zl. = 6,11 Kč) Hustá síť pump, tankování bez problémů. Domluva taky ;o)
Maximální rychlost v obci: 50 km/h
Maximální rychlost na dálnicích a silnicích dálničního typu: jednoproudová rychlostní silnice 100 km/h, dvouproudová rychlostní silnice 110 km/h
Maximální rychlost na ostatních silnicích: 90 km/h
Celodenní osvětlení: ano
Reflexní vesta: nepovinná
Povolený obsah alkoholu v krvi je 0,02 %
Ceny pohonných hmot (na litr):
bezolovnatý benzín 95 oktanů.......... 4.30 PLN
bezolovnatý benzín 98 oktanů.......... 4.44 PLN
nafta................................................. 3.69 PLN
LPG ................................................ 2.00 PLN = 12.22 Kč
Tankování pomocí obsluhy.
NĚMECKO
Speciální redukce s převlečnou maticí na závit. Tu jsem měl vloženou do české redukce. Zastavit co nejblíž pumpy, ať na nadstavené redukce není velký tah a páka. Pumpy (i benzínové) na dálnicích jsou ve velkých vzdálenostech 20 - 50 km. Řada pump má cedulku na sjezd mimo dálnici, což může být problém s nájezdem zpět na dálnici. K pumpě zajíždějte, jen když je s tabulkou a označením LPG. Poslední LPG pumpa je na dálnici u města Flensburg, před vjezdem do Dánska. Z opačné strany jsme pumpu nenašli a v městě je pumpa ARAL zrušena. Cena LPG 0,64 eura/l, BA95 1,354 eura/l
Maximální rychlost v obci: 50 km/h
Maximální rychlost na dálnicích a silnicích dálničního typu: 130 km/h
Maximální rychlost na ostatních silnicích: 100 km/h
Celodenní osvětlení: ne
Reflexní vesta: nepovinná
Povolený obsah alkoholu v krvi je 0,05 %
Ceny pohonných hmot (na litr):
bezolovnatý benzín 95 oktanů........................ 1,36 EUR
bezolovnatý benzín 98 oktanů........................ 1,43 EUR
nafta............................................................... 1,12 EUR
LPG ................................................................. 0,50 - 0,70 EUR
Název plynu LPG/AutoGaz - obsluha vlastní
Odkaz na pumpy v Německu:
http://www.subarufanclub.cz/images/Norsko/D-Tankstellenliste.pdf
DÁNSKO
Na území Dánska, dle mých informací, jsou jen 2 pumpy LPG a ještě nejsou na trase do Norska.
ŠVÉDSKO
Má českou koncovku LPG, takže žádný problém. Na trase jsou jen 2 LPG pumpy - Nedaleko Helsinborgu GPS E12/59/39, N 56/01/41 - pozor jen přes týden. V Goteborgu 24 hodin. Platí se ve švédských korunách SEK. Cena 7,37 až 7,49 SEK (Kurz 2,41 Kč /1 SEK). Pumpa je označena LPG a mívá označení AutoGaS a my jsme je objevili u pumpy Preem. Pokud narazíte na označení FORDONSGAS - pak pumpa je to zemní plyn pro auta.
Maximální rychlost v obci: 50 km/h
Maximální rychlost na dálnicích a silnicích dálničního typu: 110/90 km/h
Maximální rychlost na ostatních silnicích: 70 km/h
Celodenní osvětlení: ano
Reflexní vesta: nepovinná
Povolený obsah alkoholu v krvi je 0,02 %
Ceny pohonných hmot (na litr):
bezolovnatý benzín 95 oktanů ...... 12,10 SEK
bezolovnatý benzín 98 oktanů ...... 12,40 SEK
nafta ............................................. 10,60 SEK
LPG ............................................... 6,50 SEK = 15,7 Kč
Odkaz na pumpy LPG:
http://www.subarufanclub.cz/images/Norsko/S-LPG-Tankstationer-gasol.doc
NORSKO
Kód země: 47
Kód pro volání do zahraničí: 00
Mezinárodní operátor: 0115
Nouzová telefonní čísla v Oslo:
- policie 112
- hasiči 110
- první pomoc 113.
Všude měli jen norské přípojky LPG. cca 6 cm dlouhý váleček s dvěmi výstupky. U některých pump byl docela problém na redukci nasadit hadici. Zejména u Shell. Když jsem redukce porovnával, byla cca o 1 mm kratší od výčnělků a ty byly cca o 1 mm tlustší. U jedné pumpy jsem musel dokonce nasadit 3 redukce. Českou, německou a německo - norskou (co mi půjčili na pumpě). Zde už to vyžadovalo spolupráci spolujezdce, který to vše musel držet co já tankoval, aby se to někde tahem hadice nezlomilo. Pumpy LPG v Norsku jsou, ale v některých oblastech zatím ne. Je pozitivní, že Shell tyto pumpy buduje. Narazili jsme na 3 LPG pumpy (stojany), které byly vystavěny, ale nebyly ještě v provozu. Poznáte to tak, že u pumpy je velký ležatý, nebo stojací válec. Mnohdy větší než na naftu. V Norsku pumpy, které mají LPG, jsou označeny velmi zřídka.
Cena LPG .................. 5,14 až 5,85 NOK/l (1 NOK=3,06 Kč)
Benzín 95 ..................12,40 až 12,87 NOK/l
Nafta.......................... 11,08 - 11,50 NOK/l
ODKAZY NA LPG PUMPY:
www.subarufanclub.cz/images/Norsko/N-LPG-stasjoner-autogass-shell.pdf
www.subarufanclub.cz/images/Norsko/N-stationsoESO.pdf
PARKOVACÍ HODINY
Krmí se mincemi 20, 10, 5, 1 NOK, bývají na maximálně 2 hodiny, pokud jsou déle, tak parkování silně přeplatíte. Takže se vyplatí co 2 hodiny automat znovu nakrmit. V řadě měst jsme dobu přetáhli - max 5 - 10 minut, jen jednou o 40 minut. Pokutu jsme nedostali, snad jsou k cizincům shovívavější. Viděl jsem však v Trondheimu úředníka města jak s kolem obcházel auta kontroloval a něco na lístečky vypisoval. Možná někde v podzemí bylo parkování levnější (nebo také ne), my tam s LPG nemohli. Ve velkých městech se doba parkování zkracuje a zdražuje, takže musíte zvolit optimální variantu.
ZKUŠENOSTI Z KEMPU
SPRCHY
Ideální je kemp, který má teplou vodu na sprchování v ceně. U těch 11 kempů to měly jen 2. Než tedy vyrazíte do sprchy. musíte mít sebou drobné mince a to 5 NOK (4 minuty), nebo 10 NOK (8 minut). Při výběru sprchy musíte být obezřetní. Jednak se dívejte, kde je mokro, tam sprcha funguje, pak si prohlédněte, zda přístroj není ucpán mincemi. To by vám voda netekla. Pak zkusmo zkuste pustit vodu, zda teče aspoň studená. Možné problémy - hodíte minci a automat ji nevezme (lehká, těžka atd.). Automat ji vezme, ale čas se nezačne odpočítávat. Další varianta čas běží, ale voda neteče (porouchaný elektromagnetický ventil). Poslední varianta, vše funguje jak má, peníze vezme, čas se odpočítává, ale teplá voda již došla :o)). Takže slabší technické povahy nezoufejte, viděl jsem se ženy koupat v mužských sprchách a naopak. Dobrá rada, když již hážete minci a spouštíte vodu, je dobré už být svlečený a vše mít při ruce. I za těch 5-6 minut se bez problémů osprchujete. Vše je třeba vyzkoušet.
ELEKTRICKÉ PŘÍPOJKY
Jsou ve všech kempech v Norsku bez problémů. Zásuvka je jako česká, redukci kempingových přípojek (kulatá zástrčka) jsem v těch kempech, kde jsem byl, nepotřeboval. Cena na jeden den 10 - 30 NOK. Pokud sebou vozíte rychlovarnou konvici, pak nejlépe ji využijete v kuchyňkách. Tam je dostatek silných zásuvek. Nedoporučuji to zapínat do zástrček pro holící strojky, to je jen 6A a to by vyhodilo jističe. Pokud cestujete jen se stanem, pak kuchyňky jsou při nepříznivém počasí dobrým zázemím pro vaření jídla a jejich konzumaci. Ve většině případů jsou kuchyňky velmi dobře vybaveny.