Proč jsou prováděny crashtesty?

Zkoušky, které používá Euro NCAP byly vyvinuty tak, aby zahrnovaly co možná nejvíce typů kolizí, které vedou k vážným až smrtelným zraněním.

Do testu jsou vybírány nejprodávanější modely své řady. Výrobce do této volby nemůže zasahovat. Euro NCAP neví, jestli například model s jiným motorem nemůže podat zcela jiné výsledky, než testovaná verze. Je na výrobci, aby zajistil u ostatních verzí alespoň tak dobré výsledky jako u testovaného modelu.

Nejsou zde žádné "prošel - neprošel" možnosti, ale hodnocení hvězdičkami, které ukazují jak si jednotlivá auta vedla v testech.

Odborníci z Výzkumných laboratoří dopravy v Crowthornu, Berkshire hráli významnou roli ve vyvíjení testů Euro NCAP pro čelní a boční nárazy. A nyní odpovíme na nejčastěji kladené otázky.

Proč jsou tyto testy zapotřebí?

Bezpečnost je nyní velmi důležitým faktorem pro prodej aut a naprostá většina právě vycházejících modelů má alespoň standardně instalovaný airbag řidiče a bezpečnostní pásy s omezovači zátěže.

Se vším důrazem, který je kladen na bezpečnost aut, by neměl být problém, aby byly všechny patřičné testy na nových modelech prováděny. Ale dokud výrobci používají různé zkoušky, různě přísné, potom jejich výsledky nelze porovnávat, i kdyby byly zveřejňovány.

Nezávislé organizace mají možnost provádět a publikovat výsledky zkoušek, ale zatím tu nebyl kompletní program, který by to zavedl v Evropě. Od toho je zde Euro NCAP.

Ale proč nemusí nové vozy projít testy podle zákona?

Všechny automobily prodávané v Evropě musí splnit zákonné požadavky a homologační předpisy Evropské hospodářské komise OSN (EHK). Předpisů, týkajících se pasivní bezpečnosti vozidel je několik desítek. Je jim ale společné to, že stanovují minimální povinnou úroveň, kterou musí vozidlo splňovat, aby mohlo být prodáváno. Euro NCAP naproti tomu usiluje o neustálý vývoj směrem k vyšší úrovni pasivní bezpečnosti a objektivně odlišuje různou úroveň bezpečnosti vozidel.

Legislativní proces bývá mnohdy velmi pomalý a například v EU, se musí ke znění nových zákonů vyjádřit všechny členské země. Všeobecná minimální pravidla stanovená zákonem nemotivují výrobce k dalšímu vývoji, provádění nezávislého hodnocení Euro NCAP a publikování jeho výsledků je pobídkou pro výrobce, aby vyráběli bezpečnější automobily a praxe posledních let ukazuje, že toto úsilí má své první výsledky.

Platné evropské zákonné předpisy v oblasti pasivní bezpečnosti jsou stručně popsány zde.

Spřátelené weby

ÚAMK-SubaruFanClub.cz o.s. je občanským sdružením majitelů a příznivců vozů značky Subaru ke vzájemné spolupráci, technickému poradenství a dalším činnostem zmíněným ve stanovách sdružení.

IČ: 75136678

Transparentní účet klubu 2800331712/2010