Banát - české vesnice v Rumunsku

Ráno jsme v místním supermarketu koupili nový a pokračovali jsme v cestě do 300 km vzdáleného Szegedu. Přenocovali jsme ve zdejším autokempu a ráno se plni obav vydali na cestu do Rumunska. Mile nás však překvapili kvalitní silnice, infrastruktura a příjemní celníci.
Na oběd zastavujeme v malebném Temešváru a pokračujeme přes Resitu, Aninu a Oravitu do nejvýše položené české vesnice Rovensko. Místní krajina nás doslova uchvátila a se západem slunce jsme po dlouhé cestě konečně v cíli. Místní obyvatelé nás příjemně zaskočili svou přívětivostí a plynou češtinou bez jakéhokoliv dialektu. V obchůdku na návsi jsme doplnili zásoby a na obecním tábořišti  přenocovali.
Pro ty, kteří neholdují stanování, je zde možnost ubytování v soukromí.
Druhý den nám majitelka obchůdku dala několik tipů na výlety. My  se rozhodli pro výlet k řece Nera. Cestou potkáváme několik českých turistů a dorážíme k Drákulovu jezírku.

Na cestě zpět jsme si v této krásné řece zaplavali. Při návratu si kupujeme v obchůdku - hospodě  výborné rumunské pivo a prohlížíme si chalupu, kde je možné objednat ubytování spojené s off road vyjížďkami po hřebenech hor (www.offroadtrophy.com). Správce nás provedl po chalupě a pohostil domácí kořalkou.

Na další den  si objednáváme vyjížďku povozem taženým koňmi ke sv. Petru přes místní salaše. Odpoledne  se autem vydáváme do další české vesnice - Svatá Helena. Cestou nás uchvátil Dunaj tak, že jsme naplánovali na další den výlet kolem tohoto veletoku. Prohlížíme si Dunajské soutěsky - Velké a Malé Kotle a zajíždíme do města Orsova, kde doplňujeme nádrž a zásoby jídla v supermarketu. Cestou zpět navštěvujeme další dvě české vesnice Eibentál (Tisové Údolí) a Bígr. V blízkosti Bígru je možné si prohlédnout  několik jeskyň. My  se však rozhodli pro off road vyjížďku po turistické stezce zpět. Příroda je vskutku netknutá a chvílemi musíme cestu doslova prosekat. V lese jsme viděli několik lišek a sovy. Do Rovenska dojíždíme pozdě v noci a překvapuje nás, že místní obchod je ještě otevřen. S chutí  si dáváme po náročném dni občerstvení.
Dnešní den trávíme na základně.  Konečně máme čas projít si celou vesnici a blízké okolí. Odpoledne přišel pro radost místních obyvatel konečně po měsíci sucha déšť, který byl vydatný avšak netrval dlouho. A tak jsme ještě užili tepla i slunce. Od místních usedlíků kupujeme ovčí sýr, kozí mléko a vajíčka. Přidávají nám ještě ovoce, zeleninu a vyprávějí o jejich životě v horách.
Ráno jsme se dohodli na odpočinkovém výletu do další z českých vesnic - Gernik. Pro zpestření  se vydáváme po turistické cestě autem. Z oddychového dne se však stala pravá off road vyjížďka. Prašná cesta se totiž brzy proměnila ve vodou vymleté koryto. Bez sekyry, lopaty a kurty bychom se neobešli. Nejtěžší část, zhruba 500 metrů dlouhý úsek, jsme zdolávali více než 4 hodiny. Pokáceli jsme  několik stromů, abychom postavili 3 mosty, mezi kterými bylo nutné cestu vykopat. Chvílemi jsme pak projížděli po třech kolech. Auto bylo dokonce nutné uvázat kurtou ke stromu, abychom dalších několik metrů stezky opravili. Po zdolání této části cesty nás čekal ještě brod a zpáteční cesta, na které potkáváme jezevce, sovy a raky. Do Rovenska  dorážíme za svitu měsíce, unaveni, ale šťastni. Setkáváme se zde s účastníky Offroadtrophy, kteří mají za sebou také další z off road vyjížděk. U piva si ještě dlouho vyprávíme zážitky z dnešního dne. Zítra bohužel náš pobyt zde končí.
Dopoledne se loučíme s místními obyvateli a vyrážíme na cca 1.200 km dlouhou cestu domů.
Nádherná příroda Banátu a pohostinnost krajanů  nám učarovala a jistě víme, že zde nejsme naposledy.

Robert Löwy

Spřátelené weby

ÚAMK-SubaruFanClub.cz o.s. je občanským sdružením majitelů a příznivců vozů značky Subaru ke vzájemné spolupráci, technickému poradenství a dalším činnostem zmíněným ve stanovách sdružení.