Banát - české vesnice v Rumunsku

robert_rumunsko1.jpg robert_rumunsko2.jpg

Ráno jsme v místním supermarketu koupili nový a pokračovali jsme v cestě do 300 km vzdáleného Szegedu. Přenocovali jsme ve zdejším autokempu a ráno se plni obav vydali na cestu do Rumunska. Mile nás však překvapili kvalitní silnice, infrastruktura a příjemní celníci.
robert_rumunsko3.jpgNa oběd zastavujeme v malebném Temešváru a pokračujeme přes Resitu, Aninu a Oravitu do nejvýše položené české vesnice Rovensko. Místní krajina nás doslova uchvátila a se západem slunce jsme po dlouhé cestě konečně v cíli. Místní obyvatelé nás příjemně zaskočili svou přívětivostí a plynou češtinou bez jakéhokoliv dialektu. V obchůdku na návsi jsme doplnili zásoby a na obecním tábořišti  přenocovali.
Pro ty, kteří neholdují stanování, je zde možnost ubytování v soukromí.
Druhý den nám majitelka obchůdku dala několik tipů na výlety. My  se rozhodli pro výlet k řece Nera. Cestou potkáváme několik českých turistů a dorážíme k Drákulovu jezírku.robert_rumunsko4.jpg

Na cestě zpět jsme si v této krásné řece zaplavali. Při návratu si kupujeme v obchůdku - hospodě  výborné rumunské pivo a prohlížíme si chalupu, kde je možné objednat ubytování spojené s off road vyjížďkami po hřebenech hor (www.offroadtrophy.com). Správce nás provedl po chalupě a pohostil domácí kořalkou.

Na další den  si objednáváme vyjížďku povozem taženým koňmi ke sv. Petru přes místní salaše. Odpoledne  se autem vydáváme do další české vesnice - Svatá Helena.robert_rumunsko6.jpg Cestou nás uchvátil Dunaj tak, že jsme naplánovali na další den výlet kolem tohoto veletoku. Prohlížíme si Dunajské soutěsky - Velké a Malé Kotle a zajíždíme do města Orsova, kde doplňujeme nádrž a zásoby jídla v supermarketu. Cestou zpět navštěvujeme další dvě české vesnice Eibentál (Tisové Údolí) a Bígr. V blízkosti Bígru je možné si prohlédnout  několik jeskyň. My  se však rozhodli pro off road vyjížďku po turistické stezce zpět. Příroda je vskutku netknutá a chvílemi musíme cestu doslova prosekat. V lese jsme viděli několik lišek a sovy. Do Rovenska dojíždíme pozdě v noci a překvapuje nás, že místní obchod je ještě otevřen. S chutí  si dáváme po náročném dni občerstvení.
robert_rumunsko7.jpgDnešní den trávíme na základně.  Konečně máme čas projít si celou vesnici a blízké okolí. Odpoledne přišel pro radost místních obyvatel konečně po měsíci sucha déšť, který byl vydatný avšak netrval dlouho. A tak jsme ještě užili tepla i slunce. Od místních usedlíků kupujeme ovčí sýr, kozí mléko a vajíčka. Přidávají nám ještě ovoce, zeleninu a vyprávějí o jejich životě v horách.
Ráno jsme se dohodli na odpočinkovém výletu do další z českých vesnic - Gernik. Pro zpestření  se vydáváme po turistické cestě autem. Z oddychového dne se však stala pravá off road vyjížďka. Prašná cesta se totiž brzy proměnila verobert_rumunsko9.jpg vodou vymleté koryto. Bez sekyry, lopaty a kurty bychom se neobešli. Nejtěžší část, zhruba 500 metrů dlouhý úsek, jsme zdolávali více než 4 hodiny. Pokáceli jsme  několik stromů, abychom postavili 3 mosty, mezi kterými bylo nutné cestu vykopat. Chvílemi jsme pak projížděli po třech kolech. Auto bylo dokonce nutné uvázat kurtou ke stromu, abychom dalších několik robert_rumunsko10.jpgmetrů stezky opravili. Po zdolání této části cesty nás čekal ještě brod a zpáteční cesta, na které potkáváme jezevce, sovy a raky. Do Rovenska  dorážíme za svitu měsíce, unaveni, ale šťastni. Setkáváme se zde s účastníky Offroadtrophy, kteří mají za sebou také další z off road vyjížděk. U piva si ještě dlouho vyprávíme zážitky z dnešního dne. Zítra bohužel náš pobyt zde končí. robert_rumunsko5.jpg
Dopoledne se loučíme s místními obyvateli a vyrážíme na cca 1.200 km dlouhou cestu domů.
Nádherná příroda Banátu a pohostinnost krajanů  nám učarovala a jistě víme, že zde nejsme naposledy.

Robert Löwy

Spřátelené weby

ÚAMK-SubaruFanClub.cz o.s. je občanským sdružením majitelů a příznivců vozů značky Subaru ke vzájemné spolupráci, technickému poradenství a dalším činnostem zmíněným ve stanovách sdružení.