Historie prvních dvou generací modelu Impreza

 Zlom přišel okolo roku 1994, kdy se v březnu objevilo první přeplňované GTčko. Okamžitě se dostalo do podvědomí všech příznivců motorizmu a začali se zajímat i o motorizace 1.8 a klasického dvoulitra, později rozšířené o nejslabší variantu 1.6. Zhruba v této době vzniká i přidružená společnost Subaru Tecnica International (STI), která má v náplni práce upravovat Imprezy GT pro sportovní účely. Takto upravená auta disponovaly výkonem 300Hp, šestirychlostní převodovkou s ručně stavitelnou svorností mezinápravového diferinciálu, vyspělým zadním samosvorem a s mnoha dalšími vychytávkami. Jediná vada na kráse je to, že byly určeny pouze pro Japonský trh, tudíž se vyráběly s pravostranným řízením. Ale vraťme se zpět k produkci samotného Subaru.

Na konci roku 1996 vystřídala první verzi Imprezy přepracovaná verze číslo dvě, na které se změnila celá přední část vozu. Světla dostaly hranatější tvary, jiná byla maska i

kapota a změn doznal i nárazník a celé auto působilo robustnějším dojmem. Vyměněn byl i interiér vozu, včetně ovládacích prvků na středové konzoli. Lehkých změn doznaly i motory. U atmosférických nahradily hydraulická zdvihátka ventilů, klasické štelování pomocí šroubu. Z výroby zmizel obsah 1.8 a u přeplňovaných se vyměnilo turbo za menší. Ale upravila se komprese motoru. Výkon se sice nezměnil, zůstal na 218Hp, zato povyrostl kroutící moment z 273 Nm při 4800ot/min na 291 Nm už při čtyřech tisících a Impreza táhla pěkně odspodu. Modernizace se nevyhla ani podvozku-silnější stabilizátory, účinnější brzdy. Pro vývoz za oceán je určena také Impreza označená Outback Sport s motory 2.2 litru.

Poslední zásadnější změny přinesla druhá polovina roku 1998. Týkaly se předních světlometů - výměna za čiré, jiný design blikačů v předním nárazníku (u verze RX a GT), uvnitř vozu se změnilo mimo jiné uspořádání budíků ke kterým se přesunuli ze středového tunelu i hodiny. Největší proměna se však nacházela vpředu pod kapotou. Od tohoto roku mají motory zvětšenou přírubu k převodovce a k původním čtyřem šroubům přibyli další čtyři. Byly vyrobeny zcela nové hlavy, sání i s modernějším vstřikováním. Důsledkem toho samozřejmě vzrostl výkon, snížili se emisní limity, ale také šla dolů spotřeba paliva. Pro americký trh se do Imprezy implantoval motor o objemu 2.5 litru převzatý z Legacy. V roce1999 se u přeplňovaných vozů zvedl výkon o sedm koní a brzdy konečně dostaly čtyřpístkové třmeny plus zadní větrané kotouče. No a od roku 2000 mají lakované kliky a zrcátka. Výroba této generace byla ukončena počátkem prvního roku třetího tisíciletí a nastala éra druhé, o dost kontroverznější řady Imprezy.
 

Druhá generace se pro Evropu rozjela hned v lednu 2001 a přinesla mnoho diskusí o tvarech, které konstruktéři od Subaru vykouzlili. Některé kritiky o ní psaly, že vypadá jako obtížný hmyz, jako obyčejný korejský sedan . . . .Jiní zase

jako o designu, který výstižným způsobem podtrhuje její agresivitu a bojovnost, která je mimochodem postavená na reálném základu. V Japonsku ji nazývají jednoduše- New Age.

 

Oproti první generaci je Impreza širší a má klenutější lemy blatníků kvůli rozšíření rozchodu předních i zadních kol o jeden a půl centimetru. Karoserie je rozšířena o čtyři centimetry a dostala se tak na šířku 173 cm, také se prodloužila na rovných 440cm.

Tyto parametry se výrazně promítly i do vnitřního prostoru. Kvůli zvýšení torzní tuhosti karoserie (uvádějí až o 250% !!!), přibrala Impreza na váze celých sto třicet kilo. Následkem toho je zvýšená odolnost, bezpečnost i úroveň komfortu celého vozu. Podvozek zůstal v podstatě stejný, vpředu vzpěry McPherson a vzadu vzpěry s dvojbodovými rameny. Předělána byla geometrie. Motory jsou s malými změnami převzaty z předchozí generace, tedy 1,6litru (94Hp), 2.0 litru (125Hp pro Japonsko 153Hp) a přeplňovaný dvoulitr (225Hp pro Japonsko 247Hp). U manuálních převodovek zůstalo vše při starém (sedan 5MT, combi 5MT+redukce). Změna přišla v oblasti automatů, kde přibylo řazení SportShift, převzaté z Legacy. V druhé polovině roku 2001 konečně přichází dlouho očekávané STi i pro evropský trh. Je to Impreza WRX přestavěná dceřinou společností Subaru Tecnica international. Hodně se stále diskutuje o jejím reálném výkonu. Japonské předpisy určitým způsobem omezují vozy s velkým výkonem, tak dovolují Subaru tvrdit že její výkon se blíží 280Hp. Údajná hodnota naměřená v Evropě se pohybovala okolo 310Hp. U STíčka pod kapotou, mimo jiné najdete velký chladič stlačeného vzduchu ostřikovaný vodním sprejem, variabilní časování ventilů, jinou klikovou hřídel s ojnicemi a třeba písty potažené látkou zvanou morbodium, díky čemuž si s touto Japonskou hračkou můžete užívat až do 7500 ot.min.

 

Na podzim roku 2002 prošla celá modelová řada Imprezy faceliftem. Po technické stránce se nezměnilo téměř nic,vše se

točilo pouze okolo vzhledu. Nový je celý předek vozu a lehce se změnila také zadní světla. Interiér se také obešel bez povšimnutí.


 Třetí a zároveň poslední výrazná změna této generace proběhla koncem roku 2005. Opět se přepracovali přední partie auta. Maska s nasávacími otvory po stranách má navozovat dojem, že máte před sebou průřez trupem a křídly dopravního letadla, na ně navazují velké světlomety. Výrazné jsou také prolisy na kapotě, které společně s nasávací kapsou intercooleru nejdou přehlédnout. Subaru tentokrát věnovalo velkou pozornost aerodynamice a nasvědčuje tomu i střešní spoiler kopírující zaoblení okna a zespod plastový difuzor, u modelů WRX a STi.

 Na zadku Imprezy se zas tolik neměnilo, snad jen čiré překrytí a jiné uspořádání světel. Interiér se tradičně obešel bez výraznějších zásahů, přibyly boční airbagy a jiné podsvícení budíků. Rozměry opět trochu povyrostly ,taktéž rozchod kol (146cm) a rozvor náprav (252cm). Velké přepracování proběhlo u pohonných jednotek, je nabízen úplně nový obsah 1.5 litru s výkonem 107Hp, dále atmosférický dvoulitr se 160 koňmi, přeplňovaný 2,5 ve verzi WRX o síle 230Hp a nejsilnější turbová dvaapůlka WRX STi 280 koní.

Je září roku 2007 a pomalu se loučíme i s druhou generací tohoto kultovního vozu. Po silnicích již pomalu začíná jezdit další řada Imprezy. Již teď je jasné, že vzbuzuje spoustu emocí a to spíše záporného charakteru. Není divu vždyť Subaru u ní upouští od některých sympatických tradic jako

jsou bezrámová boční okna. Navíc vymyslela pro Subaru netypickou karoserii - Hatchback a vypadá to, že v blízké budoucnosti bude Impreza jezdit i na naftu... Subaru vždy vědělo co dělá, nezbývá než věřit, že je tomu tak i nyní. Ale o tom zas někdy jindy...

Spřátelené weby

ÚAMK-SubaruFanClub.cz o.s. je občanským sdružením majitelů a příznivců vozů značky Subaru ke vzájemné spolupráci, technickému poradenství a dalším činnostem zmíněným ve stanovách sdružení.

IČ: 75136678

Transparentní účet klubu 2800331712/2010