
Zlom přišel
okolo roku 1994, kdy se v březnu objevilo první přeplňované
GTčko. Okamžitě se dostalo do podvědomí všech příznivců
motorizmu a začali se zajímat i o motorizace 1.8 a klasického
dvoulitra, později rozšířené o nejslabší variantu 1.6. Zhruba
v této době vzniká i přidružená společnost Subaru Tecnica
International (STI), která má v náplni práce upravovat Imprezy GT
pro sportovní účely. Takto upravená auta disponovaly výkonem
300Hp, šestirychlostní převodovkou s ručně stavitelnou svorností
mezinápravového diferinciálu, vyspělým zadním samosvorem a s
mnoha dalšími vychytávkami. Jediná vada na kráse je to, že byly
určeny pouze pro Japonský trh, tudíž se vyráběly s
pravostranným řízením. Ale vraťme se zpět k produkci samotného
Subaru.
Na konci
roku 1996 vystřídala první verzi Imprezy přepracovaná verze
číslo dvě, na které se změnila celá přední část vozu.
Světla dostaly hranatější tvary, jiná byla maska i
kapota a
změn doznal i nárazník a celé auto působilo robustnějším
dojmem. Vyměněn byl i interiér vozu, včetně ovládacích prvků
na středové konzoli. Lehkých změn doznaly i motory. U
atmosférických nahradily hydraulická zdvihátka ventilů, klasické
štelování pomocí šroubu. Z výroby zmizel obsah 1.8 a u
přeplňovaných se vyměnilo turbo za menší. Ale upravila se
komprese motoru. Výkon se sice nezměnil, zůstal na 218Hp, zato
povyrostl kroutící moment z 273 Nm při 4800ot/min na 291 Nm už
při čtyřech tisících a Impreza táhla pěkně odspodu. Modernizace
se nevyhla ani podvozku-silnější stabilizátory, účinnější
brzdy. Pro vývoz za oceán je určena také Impreza označená
Outback Sport s motory 2.2 litru.
Poslední
zásadnější změny přinesla druhá polovina roku 1998.
Týkaly se předních světlometů - výměna za čiré, jiný design
blikačů v předním nárazníku (u verze RX a GT), uvnitř vozu se
změnilo mimo jiné uspořádání budíků ke kterým se přesunuli
ze středového tunelu i hodiny. Největší proměna se však
nacházela vpředu pod kapotou. Od tohoto roku mají motory zvětšenou
přírubu k převodovce a k původním čtyřem šroubům přibyli
další čtyři.
Byly vyrobeny zcela nové hlavy, sání i s modernějším vstřikováním.
Důsledkem toho samozřejmě vzrostl výkon, snížili se emisní
limity, ale také šla dolů spotřeba paliva. Pro americký trh se
do Imprezy implantoval motor o objemu 2.5 litru převzatý z Legacy.
V roce1999 se u přeplňovaných vozů zvedl výkon o sedm koní a
brzdy konečně dostaly čtyřpístkové třmeny plus zadní větrané
kotouče. No a od roku 2000 mají lakované kliky a zrcátka. Výroba
této generace byla ukončena počátkem prvního roku třetího
tisíciletí a nastala éra druhé, o dost kontroverznější řady
Imprezy.
Druhá
generace se pro Evropu rozjela hned v lednu 2001 a přinesla mnoho
diskusí o tvarech, které konstruktéři od
Subaru vykouzlili. Některé kritiky o ní psaly, že
vypadá jako obtížný hmyz, jako obyčejný korejský sedan . . .
.Jiní zase

jako
o designu, který výstižným způsobem podtrhuje její agresivitu a
bojovnost, která je mimochodem postavená na reálném základu. V
Japonsku ji nazývají jednoduše- New Age.Oproti
první generaci je Impreza širší a má klenutější lemy blatníků
kvůli rozšíření rozchodu předních i zadních kol o jeden a půl
centimetru. Karoserie je rozšířena o čtyři centimetry a dostala
se tak na šířku 173 cm, také se prodloužila na rovných 440cm.
Tyto
parametry se výrazně promítly i do vnitřního prostoru. Kvůli
zvýšení torzní tuhosti karoserie (uvádějí až o 250% !!!),
přibrala Impreza na váze celých sto třicet kilo. Následkem toho
je zvýšená odolnost, bezpečnost i úroveň komfortu celého vozu.
Podvozek zůstal v podstatě stejný, vpředu vzpěry McPherson
a vzadu vzpěry s dvojbodovými rameny. Předělána byla
geometrie. Motory jsou s malými změnami převzaty z předchozí
generace, tedy 1,6litru (94Hp), 2.0 litru (125Hp pro Japonsko
153Hp) a přeplňovaný dvoulitr
(225Hp
pro Japonsko 247Hp). U manuálních převodovek zůstalo vše
při starém (sedan 5MT, combi 5MT+redukce). Změna přišla v
oblasti automatů, kde přibylo řazení SportShift, převzaté z
Legacy. V druhé polovině roku 2001 konečně přichází dlouho
očekávané STi i pro evropský trh. Je to Impreza WRX přestavěná
dceřinou společností Subaru Tecnica international. Hodně se stále
diskutuje o jejím reálném výkonu. Japonské předpisy určitým
způsobem omezují vozy s velkým výkonem, tak dovolují Subaru
tvrdit že její výkon se blíží 280Hp. Údajná hodnota
naměřená v Evropě se pohybovala okolo 310Hp. U STíčka pod
kapotou, mimo jiné najdete velký chladič stlačeného vzduchu
ostřikovaný vodním sprejem, variabilní časování ventilů,
jinou klikovou hřídel s ojnicemi a třeba písty potažené látkou
zvanou morbodium, díky čemuž si s touto Japonskou hračkou můžete
užívat až do 7500 ot.min.Na
podzim roku 2002 prošla celá modelová řada Imprezy faceliftem. Po
technické stránce se nezměnilo téměř nic,vše se

točilo
pouze okolo vzhledu. Nový je celý předek vozu a lehce se
změnila také zadní světla. Interiér se také obešel bez
povšimnutí.
Třetí
a zároveň poslední výrazná změna této generace proběhla
koncem roku 2005. Opět se přepracovali přední partie auta. Maska
s nasávacími otvory po stranách má navozovat dojem, že máte
před sebou průřez trupem a křídly dopravního letadla, na ně
navazují velké světlomety. Výrazné jsou také prolisy na
kapotě, které společně s nasávací kapsou intercooleru nejdou
přehlédnout. Subaru tentokrát věnovalo velkou pozornost
aerodynamice a nasvědčuje tomu i střešní spoiler kopírující
zaoblení okna a zespod plastový difuzor, u modelů WRX a STi.
Na
zadku Imprezy se zas tolik neměnilo, snad jen čiré překrytí a
jiné uspořádání světel. Interiér se tradičně obešel bez
výraznějších zásahů, přibyly boční airbagy a jiné
podsvícení budíků. Rozměry opět trochu povyrostly ,taktéž
rozchod kol (146cm) a rozvor náprav (252cm). Velké přepracování
proběhlo u pohonných jednotek, je nabízen úplně nový obsah
1.5 litru s výkonem 107Hp, dále atmosférický dvoulitr se 160
koňmi, přeplňovaný 2,5 ve verzi WRX o síle 230Hp a nejsilnější
turbová dvaapůlka WRX STi 280 koní.Je
září roku 2007 a pomalu se loučíme i s druhou generací
tohoto kultovního vozu. Po silnicích již pomalu začíná jezdit
další řada Imprezy. Již teď je jasné, že vzbuzuje spoustu
emocí a to spíše záporného charakteru. Není divu vždyť Subaru
u ní upouští od některých sympatických tradic jako

jsou
bezrámová boční okna. Navíc vymyslela pro Subaru netypickou
karoserii - Hatchback a vypadá to, že v blízké budoucnosti bude
Impreza jezdit i na naftu... Subaru vždy vědělo co dělá,
nezbývá než věřit, že je tomu tak i nyní. Ale o tom zas někdy
jindy...