Naše první cesta vedla na České Budějovice. Jiřík tam chtěl vyzvednout v bazáru jedno autíčko a tak jsme vyrazili na testovací jízdu. Nejdříve kousek po dálnici na Příbram a pak po normálních cestách do Budějic, celkem asi 160km. Odtamtud domů přes Vysočinu, Humpolec, Havl.Brod, Chrudim, až ke mně domů do Orlických hor. Na první den pěkná tůra, přes 400km. Na víkend přijel Jiřík se svým Forestrem k nám domů a zkoušeli jsme nové autíčko ve sněhu. A že ho bylo, zrovna celý víkend chumelilo a tak jsme mohli projet naše čtyřkolky v různých sněhových podmínkách. Když Jiřík se svým Forestrem zapadl, došlo i na vyprošťování. Potom jsem ještě jezdil všude, kde „bylo potřeba“ a ve čtvrtek zase v Praze proběhla výměna. Opravdu zajímavých šest dní s novým autem. Teď se pokusím shrnout svoje zkušenosti.
XV
Při předávání jsme si mohli prohlédnout nové XV. Je to opravdu zajímavé auto. Na ten design budou různé názory, ale určitě se mu nedá upřít jistá odvaha. Hlavně v té oranžové barvě to vypadá dost výrazně a kola taky vypadají suprově. Prostě dynamický design spojený se světlou výškou 220mm, to nabídne málokdo. Ale tady je trochu háček. Podle oficiálních údajů se u nás budou nabízet motorizace 1,6l (84kW,150MNm)nový motor FB s převodovkami 5MT s redukcí a Lineartronic. Dále nový dvoulitr (110kW,196Nm), ale pozor, šestikvalt bez redukce, nebo Lineartronic. Samozřejmě dehtovej dvoulitr(108kW,350nM) s šestikvaltem. Myslím, že by tohle auto mohlo oslovit hodně lidí. Bude záležet na cenové politice.
FB
Motor označený FB je plný nových technologií. Proměnné časování sacích i výfukových ventilů a vířivé klapky v sání. Při nízkých otáčkách pracuje v tzv. Atkinsonově cyklu. To znamená, že při kompresi zůstává sací ventil chvíli otevřen. Tím se snižuje kompresní poměr a zároveň objem motoru (takže vlastně downsizing bez turba). Pocitově motor tahá už od1500ot, to znamená na pětku 60km/h , ale výkon je až v hodně vysokých otáčkách. Respektive podle papírů je výkon stejný 110kW při 6000ot.min, ale krouťák stoupnul ze 196nM při 3200ot. na 198nM při 4200ot. Tedy malé zvýšení, ale v otáčkách o tisíc větších. Při dálničních 130km/h motor točí trochu přes 3000ot. a docela zrychluje(i když víc se vlastně u nás jezdit nesmí). Motor se rád vytáčí a má pěkný zvuk. Rozvody jsou poháněny řetězem, ale uvidí se do budoucna, jestli s tím časování ventilů nebudou problémy.
VDC
Poprvé jsem mohl jezdit s autem vybaveným elektronikou. Je to zvláštní pocit, když člověk vjede do hlubokého sněhu, plyn na podlaze a auto zpomaluje , až motor zdechne. To se mně s mým starcem ještě nestalo (automat bez elektroniky nikdy nezdechne). Ovšem jsou situace, kdy ta elektronika pomůže. Naše auta většinou skončí, když je na každé straně různý povrch nebo když je cesta mírně bočně nakloněná. Potom se točí dvě kola na jedné straně a auto nejede. Kdežto s VDC se to pořád posunuje. Ovšem když člověk potřebuje prorazit nějakou závěj, je lepší to vypnout a napálit tam pod plným plynem. Jel jsem přes louku, kde bylo asi 30cm sněhu a střídavě jsem vypínal VDC, aby motor nezdechl, ale když to hodně hrabalo, tak jsem to zase zapnul a takhle jsem vypínáním a zapínáním překonal v jednom kuse louku, kterou bych musel se svým autem alespoň pětkrát couvat a znovu se rozjíždět. Vůbec to nezatracuji a myslím si, že při vhodném použití to dojede dál.
PNEU
Auto bylo vybaveno pneumatikami Nokian VR D3. Byl jsem s nimi velice spokojen. Na asfaltu vůbec nehučí, v zatáčkách skoro nekloužou a ve sněhu se chovají velice dobře. Mám na Otíkovi gumy Amtel Snowtrac (ruská odnož Vredesteinu) ty jsou na sněhu asi lepší, ale na asfaltu docela hučí. Takže Nokiany jsou dobrá volba na kombinovaný provoz. Pneumatiky jsou základem úspěchu, to už jsme několikrát vyzkoušeli. Jiřík má na Forestrovi už dost sjeté Goodyeary a i když má větší světlou výšku, než já u Otíka, tak dojedu na sněhu mnohem dál.
SPOTŘEBA
Podle papírů klesla kombinovaná spotřeba z 8,4l na 7,5l. Tak tady si z nás soudruzi z EU asi dělají srandu. Ten měřící cyklus je tak vzdálen reálnému provozu, že už asi neexistuje auto, které by v reálu jezdilo za papírovou spotřebu. Mně se ovšem povedlo jet trasu České Budějovice- Chrudim, celkem 200km přes Vysočinu v pátečním provozu a částečně ve sněhu, za 7,4l(se syrovým motorem!!!!!!!). Jak ale člověk začne trochu blbnout, nebo ho valí po dálnici, nebo se hrabe na redukovanou jedničku sněhem, tak jde spotřeba nahoru. Najel jsem celkem 920km, z toho asi 200km po dálnici, a tak nejméně 100km ve sněhu a průměr jsem zaokrouhlil na krásných 10l/100km.S Otíkem mám průměr 11,5l, což není zas o tolik víc, když to je 2,5l automat. Takže sice novej motor umí jezdit za málo, ale kdo si kupuje Subaru, aby jezdil eko stylem a vůbec nevyužil schopnosti auta.
JÍZDNÍ VLASTNOSTI
Tento faceliftovaný model má prý vylepšený podvozek, který se tolik nenaklání. To nemohu dost dobře posoudit, protože jsem s novým modelem nikdy nejel. Jinak se mně jízdní vlastnosti zdají velice dobré, i když jsem si samozřejmě nedovolil s tak novým autem řezat zatáčky. Volant padne velice dobře do ruky a má slušný rozsah nastavení. Sedadla jsou příjemně vysoko a i vzadu je dost místa ( i když já jsem seděl jenom vpředu). Novinkou je naklápění opěradel vzadu a lepší modely mají sklápění opěradel páčkou z kufru. Trochu mě překvapila citlivost na boční vítr. Na dálnici je to docela honička. Dokonce i za bezvětří to při předjíždění kamionu na dálnici s autem dost zamele. Taky se při dálničních rychlostech projevuje aerodynamický hluk . Je to holt dost vysoká krabice.
VÝBAVA
Dostal jsem výbavu Active, která je podle mě dostatečná. Je v tom automatická klima, vyhřívání sedadel, tempomat, rádio, ovládání rádia i tempomatu na volantu, centrál, okna…. Cena je 639000Kč což je docela málo proti tomu, kde to bylo před pár lety. A třeba takovej Yetík ve čtyřkolce s benzínem(1,8 turbo 160kW) stojí stejný peníze. Ještě je potřeba dodat, že dehtovej Forester je v téhle výbavě o 120t. dražší. V dalších výbavách je rozdíl: v Comfortu 180t a v Executive 70t.
OČIMA LAIKA
Vnější design je docela průměrný, i když v té bílé perleti to vypadá dobře. Interiér slušnej, ale ten počítač co umí jenom průměrnou spotřebu a ovládá se kolíčkem v přístrojích, tak to i blbá Fabie je na tom lépe. No a ten zvuk, když si člověk nezapne pás, tak to je hrůza (podle p.Zikmunda bylo Subaru zvoleno novinářema, jako auto s nejšílenějším zvukem upozorňujícím na pásy). Jízda taky nic moc, motor se musí dost vytáčet, aby to jelo a potom to dost chlastá. Řazení jde dost ztuha, hlavně trojka tam zrovna moc nepadá. No a ta redukce tam je naprd. Kdo by s takovým pěkným autem jezdil někde v terénu. No prostě Subaru jde dál svojí cestou. Tyhle auta si kupují lidi, kteří ocení tu jedinečnou techniku a vzácné spojení skvělých jízdních vlastností na silnici, s vysokou průchodností terénem.
ZÁVĚR
Jsem již od dětství velký fanda motorismu. Tato týdenní zkušenost pro mě byla jedinečná. Taková příležitost si pořádně vyzkoušet nové auto, se mockrát za život nevyskytne. Chci za to poděkovat Subarufanclubu, přes který jsem se o soutěži dozvěděl a panu Zikmundovi se Subaru, který mně zajistil takové pěkné auto. No a teď zase budu jezdit se svým Otíkem, který mně taky poskytne spoustu zážitků a byl asi o 600tisíc levnější.
Subaru zdar.
Pavel
Odkaz na fotky a videa: